fbpx

Bermula sebagai kontraktor, kini Infra Segi mahu jadi pemaju hartanah

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email
Share on telegram
Share on linkedin
Edward Lum bergambar dengan model projek hartanah yang dimajukan Infra Segi di pejabatnya di Jalan Kuching, Kuala Lumpur baru-baru ini.

INFRA Segi Sdn. Bhd. (Infra Segi) merupakan sebuah syarikat pembinaan terkemuka di negara ini dengan penglibatan dalam projek utama seperti Aria KLCC di Jalan Tun Razak dan Hotel Royale Chulan Kuala Lumpur.

Bermula sebagai syarikat kontraktor dan kini terkenal sebagai pemaju untuk bangunan bertingkat tinggi dan infrastruktur yang kompleks, fasa pertumbuhan seterusnya menjadi pemaju hartanah.

Projek Selayang Star City yang terbengkalai sejak tahun 2015 telah memberi peluang baharu buat syarikat sekali gus penubuhan syarikat 168 Park Selayang Sdn. Bhd. pada 2021 telah berjaya menghidupkan kembali pembangunan bercampur berkenaan, seterusnya menjadi projek pertamanya selaku pemaju.

Wartawan Kosmo! baru-baru ini berpeluang bertemu Ketua Pegawai Eksekutif 168 Park Selayang, Edward Lum yang bercerita mengenai cabaran mengambil alih projek terbengkalai, situasi pasaran semasa dan hala tuju syarikat.

KOSMO!: Mengapa syarikat berminat mengambil alih projek Selayang Star City dan apa cabaran dihadapi untuk menghidupkan kembali projek ini?
Edward: Kami merupakan kontraktor utama bagi projek ini dan apabila ia ditinggalkan oleh pemaju asal, kami turut sama terkesan seperti 680 pembeli asal projek ini.

Namun, melihat kepada potensi lokasinya yang berdekatan dengan Kuala Lumpur, selain akses mudah kepada infrastruktur dan pembangunan pesat di kawasan sekitar, syarikat induk kami mengambil keputusan menjadi ‘white knight’ untuk ­menyelamatkan keseluruhan projek berkenaan dan menjenamakannya semula menjadi 168 Park Selayang.

Kami mengambil masa lapan bulan untuk membersihkan kawasan pembinaan menjadikannya bersih dan selamat sebelum meneruskan pembinaan, namun cabaran terbesar adalah untuk meyakinkan kembali pembeli asal.

Selain mengadakan hari perjumpaan dengan pembeli, kami turut menerbitkan buletin perkembangan projek ini setiap suku tahun dan mewujudkan kumpulan WhatsApp komuniti.

Rata-rata pembeli asal dilihat berpuas hati dengan penawaran kami, malah ada pembeli asal yang turut membeli unit lain dalam projek ini disebabkan keyakinannya terhadap kami dan projek baharu ini.

Apakah ciri-ciri 168 Park Selayang dan tahap kemajuan projek?
Projek ini memiliki tiga menara kediaman, pusat beli-belah komuniti pada aras bawah dan pusat sukan.

Sebagai pe­ngurus projek bagi Blok C, yang turut melibatkan 680 pembeli asal, ia kini pada tahap terakhir pembinaan dan dijangka siap pada suku tahun pertama 2024.

Selaku pemaju bagi dua lagi blok kediaman, Blok A dibuka untuk pendaftaran pada Disember lalu dan kini lebih daripada 80 peratus unit telah terjual pada harga RM497 untuk sekaki persegi bermula daripada RM297,000.

Sementara Blok B akan dilancarkan pada pertengahan September melibatkan 956 unit kediaman dengan harga sekitar RM520 sekaki persegi dan menara setinggi 49 tingkat terma­suk tempat letak kereta, menjadikan ia sebagai bangunan tertinggi di Selayang.

Keseluruhan projek ini dijangka siap pada 2026.

Adakah sekarang merupakan masa sesuai untuk pelancaran projek baharu?
Kami melihat pasaran harta­nah kediaman kini masih sihat.

Terdapat permintaan yang baik untuk unit kediaman dalam projek bercampur seperti yang ditawarkan dan harganya boleh dikatakan agak rendah berban­ding penawaran lain yang hampir serupa dengannya.

Selain akses kemudahan ‘ramp’ terus kepada tempat parkir pemilik kediaman, 168 Park Selayang turut menawarkan pelbagai kemudahan seperti refleksologi, pusat jagaan kanak-kanak, taman herba, pusat permainan air, kolam renang, kawasan barbeku dan banyak lagi.

Banyak pusat beli-belah di Lembah Klang yang kini semakin ‘sendu’ disebabkan penawaran pusat beli-belah yang baharu, dan mungkin terdapat lebihan penawaran. Apa strategi untuk menjadikan pusat beli-belah 68 Park Selayang ini terus hidup?
Antara kelainan yang terdapat pada pusat beli-belah ini ialah ia lebih bersifat komuniti dengan penawaran antara 130 dan 150 unit komersial, bergantung kepada keperluan penyewa. 60 peratus daripada kedai di sini adalah daripada segmen makanan dan minuman (F&B).

Selain memiliki pelanggan tersedia dalam kalangan penduduk, ia juga disokong dengan kemudahan pusat sukan yang akan memfokuskan kepada badminton, futsal dan pingpong.

Kami melihat antara persamaan pusat beli-belah yang tidak begitu berjaya ialah unit-unit komersial dijual terus kepada pembeli, menjadikan pengurusan pusat beli-belah lebih sukar kerana pemilik tidak boleh dipaksa.

Kami berhasrat untuk menguruskan sendiri pusat beli-belah ini dan hanya memberi sewa, menjadikan pengurusan lebih mudah dan mendatangkan pendapatan berulang kepada syarikat pada masa depan.

Apa perancangan syarikat pada masa depan, adakah bersedia mengambil alih mana-mana projek sakit selepas ini?
Setakat ini pengambilan projek sakit baharu masih tiada dalam perancangan, namun kami tidak menolak untuk berbincang tentang pengambilalihan projek lain yang difikirkan strategik.

Dalam proses menjadi pemaju hartanah, kami ada membuat pengambilan tanah di Lembah Klang untuk projek seterusnya dan bakal melancarkan projek pembangunan bercampur yang seakan sama dengan 168 Park Selayang ini.

Projek baharu ini bertempat di kawasan utara Petaling Jaya. -KOSMO!ONLINE

 

Tidak mahu terlepas? Ikuti kami di

 

TERKINI