BANGKOK – Kerajaan Thai menubuhkan pusat arahan kecemasan di Hatyai berikutan banjir besar yang memutuskan laluan pengangkutan dengan berpuluh-puluh hotel meminta sokongan segera untuk makanan dan pemindahan, lapor laman berita The Nation semalam.
Kementerian Pelancongan dan Sukan Thailand menggerakkan operasi tindak balas segera selepas banjir kilat melanda daerah Hatyai di wilayah Songkhla, menyebabkan puluhan hotel dan ratusan pelancong terputus hubungan.
Setiausaha Tetap Kementerian Pelancongan dan Sukan, Natthriya Thaweeyong mengeluarkan arahan segera kepada semua kakitangan kementerian wilayah untuk menyelaras usaha bantuan semalam.
Banjir menyebabkan banyak jalan raya tidak boleh dilalui dengan sejumlah besar pelancong terkandas di penginapan mereka dan di lapangan terbang.
Natthriya menekankan keperluan untuk koordinasi rapat dengan semua agensi, termasuk Kementerian Pertanian dan Koperasi untuk mendapatkan peralatan menyelamat penting seperti kenderaan berat dan bot dasar rata bagi memindahkan orang ramai dari kawasan kritikal.
Pasukan penyelamat juga sedang menyelaras penghantaran air minuman, makanan dan bekalan penting lain.
Pusat Arahan Bantuan Pelancong telah ditubuhkan untuk memproses banyak permintaan mendesak yang diterima daripada hotel yang terputus hubungan akibat banjir.
Hotel-hotel Memerlukan Sokongan Pemindahan Segera
- Red Planet: 300 tetamu memerlukan pemindahan dari kawasan tersebut.
- Hatyai Signature: 100 tetamu memerlukan pemindahan.
- Sakura Hotel Sai 3 (Bangunan Lama): Memerlukan 32 kotak makanan dan pemindahan untuk 32 tetamu.
- PS Thung Sao Hotel: Memerlukan 160 kotak makanan dan bot atau kenderaan untuk pemindahan 10 tetamu ke lapangan terbang.
- ATK Hatyai Hotel: Memerlukan 150 kotak makanan dan pengangkutan untuk 2 penumpang ke lapangan terbang.
- The Bed Hatyai Hotel: Pemindahan untuk 30 tetamu ke lapangan terbang telah diminta dan bantuan telah disediakan malam tadi.
- Jan-Natee Hotel: Memerlukan 250 kotak sarapan.
- Urbanli Hatyai Hotel: Memerlukan 60 kotak makanan (099-629-5396).
- Sakura Budget Hotel: Memerlukan 250 kotak makanan (074-235001).
- Sakol Hotel: Memerlukan 180 kotak makanan (081-444-7524).
- Friendytel Hotel: Memerlukan 200 kotak makanan (081-609-2883).
- Sing Golden Place Hotel: Memerlukan 180 kotak makanan (088-258-9350).
- The Lantern Hotel: Memerlukan 100 kotak makanan (099-402-3666).
- Wangnoi Hotel: Memerlukan 150 kotak makanan (081-351-4956 / 095-463-5945).
- Grand Pink dan Grand Pink Park: Memerlukan gabungan 470 kotak makanan (093-740-1222).
- Aloha Hotel: Memerlukan 280 kotak makanan (086-481-6087).
- Hatyai Golden Crown: Memerlukan 200 kotak makanan (086-488-7847).
- Hatyai Meridian: Mempunyai kira-kira 150 tetamu (082-542-2463 / 098-465-0261).
- Yoo Hatyai Hotel: Memerlukan 70 kotak makanan (083-179-8838).
- V-World Boutique Hotel: Memerlukan 80 kotak makanan (081-543-9626).
- Hi Season Hotel: Memerlukan 150 kotak makanan (084-080-0008).
- Smile Bed Hotel: Memerlukan 150 kotak makanan Muslim (084-188-8138).
- Bestier Hatyai: Memerlukan 150 kotak makanan (06-5767-8888).
- Hoshi Hotel Hatyai: Memerlukan 60 kotak makanan (082-569-1559 / 085-592-6459).
- Kosit Hotel Sai 2: Memerlukan 60 kotak makanan (086-747-1811).
- Pasawang Hotel: Memerlukan 100 kotak makanan (086-958-8766).
- Asian Hotel (Sai 3): Memerlukan 250 kotak makanan (063-054-8842).
- New Season Hotel: Memerlukan 300 kotak makanan.
- Clover Hotel: Memerlukan 100 kotak makanan (088-050-6224).















