Logo itu menampilkan pelbagai ikon Malaysia yang dikenal biasa seperti burung kenyalang, bunga raya, pakis liar dan warna-warna jalur gemilang.

Ciptaan Alfred Phua Hong Fook, pereka grafik berusia 23 tahun dari Melaka, logo itu melambangkan kepelbagaian budaya, warisan, flora dan fauna Malaysia di samping pengalaman yang ditawarkan sebagai sebuah destinasi percutian.

Logo beliau dipilih daripada beratus-ratus penyertaan diterima dari seluruh negara semasa tempoh pertandingan awal tahun ini.

Logo baharu itu menggantikan yang terdahulu dilancarkan di Chiang Mai, Thailand oleh bekas menteri pelancongan dan kebudayaan, Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz bersempena Forum Pelancongan ASEAN tahun lepas.

Tahun hadapan ditetapkan sebagai Tahun Melawat Malaysia 2020 yang menyasarkan ketibaan 30 juta pelancong antarabangsa dengan hasil pelancongan RM100 bilion, serta fokus pada ekopelancongan, kesenian dan budaya.

Bagi menjayakan kempen, Tourism Malaysia telah mengambil rakan dari beberapa perbadanan sektor swasta iaitu Sharp (M) Electronics Sdn. Bhd., Malaysia Airlines, AirAsia, Firefly, Malindo Air dan Malaysia Airports Holidays Bhd. bagi melaksana aktiviti pemasaran dan penggalakan dengan menggunakan platform media tempatan dan global mereka.

Untuk mengukuhkan lagi industri berkenaan, kerajaan baru-baru ini melancarkan dana geran sebanding Promosi Pelancongan Malaysia atau Gamelan Malaysia berjumlah RM5 juta.

Ia bertujuan membantu pengusaha industri berkenaan untuk promosi pelancongan antarabangsa dan program pemasaran bagi meningkatkan ketibaan pelancong antarabangsa sambil meningkatkan pelancongan domestik.

Tahun lepas, Malaysia menerima kedatangan 25.8 juta pelancong antarabangsa, sementara untuk lima bulan pertama tahun ini, ketibaan pelancong asing mencecah hampir 11 juta orang, mencatatkan pertumbuhan 4.8 peratus berbanding tempoh sama tahun lalu. – Bernama