Ketua Pegawai Operasi Kumpulan AmBank, Datuk Iswaraan Suppiah berkata, meskipun agak lewat dalam menawarkan per­khidmatan menerusi platform online berbanding bank lain di negara ini, ia tidak bermakna AmBank ketinggalan dalam segmen tersebut.

Malah jelasnya, ‘kelewatan’ itu mampu memberi kelebihan buat institusi kewangan tersebut apabila ia dimanfaatkan sebaiknya.

Menurut Iswaraan, prestasi, ciri-dan fungsi platform digital AmBank untuk platform runcitnya, AmOnline kini berada pada tahap yang membanggakan meskipun baharu dilancarkan semula pada Oktober 2017.

“Kami banyak belajar daripada penawaran digital pesaing dan dari situ kami mengenal pasti apa yang boleh atau tidak sesuai dilakukan.

“Saya boleh katakan fungsi dan ciri-ciri perkhidmatan digital kami adalah setanding jika tidak lebih baik berban­ding bank lain,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada Kos­mo! dalam sesi temu bual di pejabat baharu AmDigital, bertempat di Wisma AmFIRST, Kelana Jaya baru-baru ini.

Iswaraan menerangkan, pihaknya memberi lebih fokus kepada aplikasi mudah alih untuk kemudahan pengguna dan kini nisbah penggunaaan kemudahan web kami berbanding aplikasi mudah alih ialah 50:50.

Mengulas lanjut, jika dilihat kembali, bank-bank lain pun hanya memulakan perjalanan perkhidmatan digital mereka pada empat atau lima tahun yang lalu.

“Saya yakin kami boleh mengejar dan menyaingi mereka,” katanya.

Tambah beliau, antara ciri-ciri menarik pada aplikasi AmOnline ialah fungsi untuk mengulangi transaksi lalu, jadi pengguna tidak perlu memasukkan semula maklumat seperti nombor akaun selain kemudahan untuk berkongsi resit.

Selain itu jelasnya, pe­ngenalan ciri bantuan maya, dikenali sebagai AMY untuk pelanggan kad kredit pada Oktober lalu dilihat telah berjaya mere­volusikan perkhidmatan kad kredit AmBank.

“AMY mampu melaksanakan sebarang keperluan pelanggan berhubung penggunaan kad kredit dari laporan kehilangan kad, penukaran had limit sementara sehingga permohonan kad baharu. Ia menghapuskan sebarang keperluan untuk menghubungi bahagian perkhidmatan pelanggan kami dalam urusan kad kredit.

“Kami bakal menaik taraf ciri ini dan AMY 2 akan dilengkapi keupayaan kecerdasan buatan selain berkebolehan untuk memberi nasihat kepada pelanggan berdasarkan kedudukan kewangan dan personaliti mereka pada masa depan,” katanya.

Iswaraan berkata, pihaknya telah membelanjakan sejumlah RM100 juta untuk digital sejak memulakan transformasi digital dua tahun lalu.

Mengulas mengenai pejabat baharu AmBank yang beroperasi sejak November lalu membolehkan ke­semua 80 orang kakita­ngan dan pegawai daripada pasukan digital AmBank ditempatkan di bawah satu bumbung.