HORIZON

Nikmat destinasi di bumi India

PANORAMA sekitar Kubu Ambar yang terkenal dengan seni bina lama dan aktiviti menaiki gajah.

PERCUTIAN ke luar negara sudah menjadi agenda tahunan saya sama ada bercuti bersama keluarga, teman rapat atau memenuhi undangan. Penghujung tahun lalu, saya dijemput untuk mengikuti percutian ke India oleh pengasas Jamu Mak Dara, Halimah Shuib selama 10 hari. Semestinya saya tidak melepaskan peluang itu kerana sudah lama ingin bercuti ke India, tetapi tidak berkesempatan.

Selain merupakan pengguna Jamu Mak Dara, saya dijemput kerana menjadi salah seorang selebriti yang banyak memberi sokongan kepada pembangunan Jamu Mak Dara. Rombongan itu disertai 10 orang termasuk stokis-stokis tertinggi Jamu Mak Dara.

Persinggahan pertama kami di India ialah Delhi. Tetapi, kami di sini sehari sahaja kerana keesokan paginya kami akan terus bergerak ke Jaipur.

Walaupun cuma sehari, saya dan ahli rombongan lain sempat berkunjung ke Pasar Sarojini Nagar dan bergambar di Gate of India. Saya mengambil peluang untuk membeli-belah di pasar Sarojini Nagar kerana di sana terdapat banyak barangan murah seperti sari dan aksesori.

Bagi mereka yang rajin meninjau, pasti akan terjumpa barangan yang sama dijual di Malaysia, tetapi harganya jauh lebih murah. Contohnya, aksesori barangan yang dibeli pada harga RM70 di Malaysia hanya RM3 di sana.

Keesokan paginya, kami bergerak menuju Jaipur dengan menaiki bas pelancongan yang disediakan. Perjalanan mengambil masa selama tujuh jam. Namun, saya tidak tidur kerana mahu menikmati pemandangan yang berbeza sepanjang perjalanan.

Jalan raya di sana agak teruk, tidak seperti jalan raya di Malaysia. Sebab itulah perjalanan mengambil masa yang panjang. Malah, kita dapat melihat banyak lembu tidur di tepi bahkan, di atas jalan raya!

Selain itu, bas juga perlu bersaing dengan kereta lembu dan memberi laluan kepada kereta-kereta lain. Jalan raya agak sibuk dan kenderaan di sana masing-masing akan menekan hon menyebabkan suasana agak bising.

Tetapi, barulah saya tahu bahawa menekan hon adalah budaya mereka supaya pemandu sentiasa peka dengan kehadiran kenderaan lain bagi mengelakkan kemalangan.

Batu permata di Jaipur

Jaipur sememangnya terkenal sebagai destinasi barangan perhiasan yang diakui seluruh dunia. Di sini, banyak kedai menjual batu permata dan aksesori seperti zamrud dan rubi. Banyak juga bengkel-bengkel kraf tangan yang membuat cincin dan memotong batu permata.

PENGANGKUTAN bot di Tasik Dal menjadi mata pencarian segelintir penduduk di Kashmir selain, menawarkan satu signatur percutian yang begitu indah.

Di Jaipur, kami singgah ke Istana Ambar (Amber Palace) yang merupakan monumen tinggalan sejarah unik kerana di dalamnya terdapat istana khas untuk musim sejuk dan musim panas yang berbeza suhu dalamannya.

Selain itu, makanan di sini sangat lazat dan menyelerakan. Saya dapat menikmati hidangan beriani ayam di The Palace Cafe yang mempunyai rasa asli India. Ia memang berbeza dengan beriani di Malaysia. Memang tidak dapat berdiet ketika di sini.

Di Jaipur juga kami berkunjung ke Kubu Ambar (Amber Fort) dan sempat menaiki gajah sambil menikmati pemandangan bandar lama yang indah dengan seni bina menakjubkan.

Keesokan harinya, kami kembali ke Delhi dan perlu melalui tujuh jam lagi perjalanan menaiki bas dan bermalam di Delhi. Kali ini, kami memesan makanan China kerana tidak sanggup lagi untuk makan makanan yang tinggi dengan lemak.

Keesokan harinya, kami menuju ke Lapangan Terbang Dehli untuk mengambil penerbangan ke Kashmir pula.

Dipukau kecantikan Tasik Dal

Kashmir adalah lokasi pelancongan yang sangat berbaloi dan menarik. Pemandangan di sana sangat cantik dan mendamaikan. Tiga hari di Kashmir seperti tidak cukup untuk bergambar dan membeli-belah.

Di sini, kami menginap di Houseboat yang dibina di atas Tasik Dal. Bot adalah pengangkutan utama bagi penduduk di sini yang tinggal di rumah atas tasik. Ia merupakan sumber mata pencarian segelintir penduduknya.

Sekiranya tidak membawa bot, sumber ekonomi penduduk di sana datang daripada pertanian dan perladangan. Ada penduduk yang menanam padi, mengusahakan ladang ceri dan epal.

Di Kashmir boleh dikatakan semua penduduknya mempunyai tanah masing-masing dan amat sukar untuk melihat peminta sedekah. Kalau ada pun, pasti datang dari tempat lain.

Mujur juga kami tidak datang pada musim sejuk kerana menurut pemandu pelancong, ketika musim sejuk Tasik Dal akan membeku dan menutup semua aktiviti pelancongan di sini.

Ketika di sana juga, barulah saya tahu kaum wanita Kashmir tidak keluar rumah lebih-lebih lagi pada waktu malam. Kalau dilihat pada waktu siang, mereka pasti berteman jika di luar. Kaum wanita di sana terkenal dengan sifat malunya.

Malah, ketika saya dan rakan keluar mengambil angin pada waktu malam kerana ingin melihat pemandangan malam di Kashmir, penduduk setempat yang melihat kami menyuruh kami pulang kerana risau dengan keselamatan kami.

Hari kedua di Kashmir, kami dapat berkunjung ke Jammu & Kashmir State Cable untuk menaiki kereta kabel tertinggi di dunia sambil menikmati pemandangan Gunung Gulmarg yang diliputi salji nipis.

Pelancong begitu ramai di sana menyebabkan kami terpaksa beratur panjang, malah ada pelancong yang memotong barisan kerana tidak sabar menunggu. Sebaik sahaja sampai di stesen di Gunung Gulmarg, saya begitu teruja memanjat pergunungan yang tidak curam untuk bermain ais dan bergambar.

Percutian di Kashmir memang memenatkan, tetapi pengalaman di sana begitu berharga.

TIDAK sah sekiranya tidak bergambar berlatar belakangkan Taj Mahal yang merupakan salah satu keajaiban dunia.

Di Kashmir juga, saya membeli-belah di kedai-kedai kain dan kraf yang terletak di atas Tasik Dal. Selain pakaian dan aksesori, Kashmir terkenal dengan karpet dan selendang buatan tangan.

Di sini juga, terdapat restoran yang menjual makanan asli Kashmir iaitu roti Kashmir yang sangat enak dimakan dengan kuah dhal atau kuah yang dibuat menggunakan kacang kuda.

Belum puas bercuti di Kashmir, kami terbang pula ke Agra untuk berkunjung ke salah satu monumen yang diiktiraf sebagai salah satu keajaiban dunia iaitu Taj Mahal. Saya memang terpesona dengan keunikan seni bina dan kebersihan Taj Mahal.

Malangnya, kami hanya mempunyai masa dua jam di sini dan tempoh masa itu dihabiskan dengan menjelajah bahagian dalaman monumen itu dan mengambil gambar sebanyak mungkin untuk kenangan.

Kami tidak berpeluang menunggu sehingga matahari terbenam walaupun dikhabarkan ia adalah antara detik yang sangat indah. Ini kerana kata orang, Taj Mahal akan berubah warna kerana seni binanya mampu memantulkan cahaya matahari terbenam dan menghasilkan imbasan berwarna daripada batuan yang menghiasi dindingnya.

Mungkin lain kali, saya akan berkunjung ke sini lagi semata-mata untuk menyaksikan pemandangan itu.

Varia!»

Logo kuih baulu Politeknik Metro

PARA pelajar Diploma Pengurusan Hotel dan Katering, Politeknik Metro Kuala Lumpur menggunakan sistem giliran bertugas bagi menyiapkan kuih baulu.